از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس؛برنامه جامع تحریم ناپذیری ایران تدوین شد

جوان فردا : پاسخ دولت باید کارشناسانه باشدو

از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس؛برنامه جامع تحریم ناپذیری ایران تدوین شد

به گزارش جوان فردا به نقل از خبرگزاری فارس: برنامه جامع تحریم ناپذیری ایران تدوین شد

برخی از نمایندگان مجلس از تدوین برنامه جامع تحریم ناپذیری ایران، تحت عنوان «برنامه فعالانه ضدتحریم» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر دادند.
به گزارش خبرنگار #جوان_فردا، برنامه جامع تحریم‌ناپذیری ایران، به صورت غیرعمومی با همکاری بازوی تحقیقاتی مجلس و کارشناسان خارج از آن در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی تدوین شده و برای مطالعه در اختیار نمایندگان و قوای سه‌گانه قرار داده شده است.

همچنین برای تدوین این بسته از ظرفیت برخی فعالان کسب‌وکار نیز استفاده شده است. بسته مذکور تاکنون هفت‌ بار ویرایش عمده و یا جزئی شده و برای برخی مراجع داخلی و تحقیقاتی ارائه شده و به‌طور مداوم درحال بهبود است.

اطلاعات به دست آمده از این بسته جامع حاکی است، این برنامه به موازات برنامه تحریمی آمریکا و در خلاف جهت آن تنظیم شده به‌طوری‌که:

اولاً در مقابل برنامه تضعیف تدریجی اقتصاد ایران در فرصت ۹۰ و ۱۸۰ روزه مورد نظر آمریکا، برنامه تقویت متناسب پیشنهاد داده است (عمدتاً اقتصادی، زیرساختی و در برخی جنبه‌ها، اجتماعی و فرهنگی).

ثانیا اهرم‌های فشار مشخص (عمدتاً فنی هسته‌ای، امنیتی و سیاسی) موقت زمان‌دار تعریف کرده و براساس این تهدیدها، برای طرف مقابل معافیت متصور شده است که براساس صلاحدید مسئولان، این معافیت‌ها می‌تواند تمدید، متوقف یا لغو شود.

برنامه مذکور در دو زمان بندی ۹۰ تا ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ تا ۲۱۰ روزه تدوین شده و شامل بخش‌های متعددی از جمله پولی و بانکی و ارزی، مدیریت جریان نقدینگی و جلوگیری از حملات سفته‌بازانه، مدیریت بهینه ذخایر ارزی، تسهیل انتقال وجوه در فضای بین المللی، کاهش نیاز به استفاده از ارزهای واسط، کالاهای استراتژیک، منابع و مصارف بودجه،‌ انرژی، کسب و کار، تجارت، ساختاری، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای و در نهایت حقوقی است.

با این وجود هنوز از سرنوشت پاسخ دولت به این بسته جامع، خبری در دست نیست.