امروز : سه شنبه 6 آوریل 2021
تاریخ : 2021/04/06 - 6:09 ذخیره فایل ارسال به دوستان

  عملیات فروردین ۱۳۹۵ زمینه ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” یا “پاتک آزادسازی اراضی اشغالی” و رفتار عجیب روس‌ها در هر دو عملیات⁉️

تا زمان مشخص شدن برتری نظامی آذربایجان هم در “عملیات آوریل “۲۰۱۶ و هم در ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” روسیه بیطرف ماندند و پس از مشخص شدن شکست پذیری ارمنستان روسیه بعنوان #واسطه¬ ظاهر شد تا جلوی پیروزی نهایی مسلمانان را بگیرند.

  عملیات فروردین ۱۳۹۵ زمینه ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” یا “پاتک آزادسازی اراضی اشغالی” و رفتار عجیب روس‌ها در هر دو عملیات⁉️


نگارش: ابوالفضل باباپورخاروانا

🔹الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان ا در نخستین ساعات ۲ آوریل ۲۰۱۶ مصادف با ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ خورشیدی از اجلاس امنیت هسته ای در ایالات متحده به خانه خود بازمی گشتند که درگیری های گسترده در شمال شرقی ، شرق و جنوب شرقی بر روی خط تماس بطول ۲۵۷ کیلومتر آغاز شد. این سنگین ترین نبرد از زمان امضای آتش بس در ۱۲ مه سال ۱۹۹۴ در قره باغ بود.

🔹نبردهای فروردین ۱۳۹۵ منجر به پیروزی نیروهای مسلح آذربایجان، آزادسازی ارتفاعات اطراف روستای تالیش در منطقه تارتار و روستای سی سولان ، ارتفاع للا تپه در منطقه جبرائیل و جوجوخ مرجانلی ، روستای گلستان در منطقه گورانبوی ، روستای قازاخلار در منطقه تارتار و سوقووشان (ماداقیز) شد. بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده توسط جمهوری آذربایجان ، نیروهای مسلح آذربایجان ۲۰۰۰ هکتار را آزاد کرده اند، اما مهاجران ارمنی ادعا می کنند که این منطقه فقط ۸۰۰ هکتار است و هیچ اهمیت استراتژیکی ندارد. وزارت امور خارجه ایالات متحده تخمین می زند که حدود ۳۵۰ نفر ، چه نظامی و چه غیرنظامی ، در طی این نبردهای چهار روزه کشته شده اند.

🔹عساکر ارمنستان اشغالگر جهت بازپس گیری اراضی آزاد شده توسط مسلمانان آذربایجان در ۴ آوریل ۲۰۱۶ مصادف با ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ خورشیدی در جهت آغ دره-تارتار و خوجاوند-فضولی حمله کرد و حتی شهرک های مسکونی نزدیک خط تماس را به شدت زیر آتش گرفت کرد. با این حال اشغالگران ارمنی متحمل شکست شدند و عقب نشینی کردند.

🔹عملیات در خط تماس نیروهای آذربایجان و ارمنستان با موافقت طرفین در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۶ مصادف با ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ خورشیدی، ساعت ۱۲:۰۰ به حالت تعلیق درآمد. توافق در مسکو بین رئیس ستاد نیروهای مسلح آذربایجان و ارمنستان منعقد شد.

🔹در عملیات فروردین ۱۳۹۵ ارتش آذربایجان توانست برتری نظامی بویژه پهبادهای تهاجمی-انتحاری خود را در برابر اشغالگران و شورسیان ارمنی به نمایش بگذارد و هم توانست قدرت نظامی اشغالگران محک بزند. سرژ سارکسیان رئیس جمهور ارمنستان پس از شکست کشورش در ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” با عنایت به اینکه از سال ۲۰۱۶ برتری نظامی آذربایجان در برابر اشغالگران و شورشیان ارمنی به اثبات رسیده بود؛ نیکول پاشینیان نخست وزیر فعلی را عامل شکست ارمنستان بخاطر تحریک نظامی آذربایجان و سعی در مقدمه‌سازی و تداوم جنگ ۲۰۲۰ که نتیجه آن از قبل معلوم بود، معرفی کرد. نکته مهم تشابه “عملیات آوریل “۲۰۱۶ با ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” است:

۱- با وساطت روسیه هم در “عملیات آوریل “۲۰۱۶ و هم در ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” جلوی پیشروی آذربایجان گرفته شد.
۲- تا زمان مشخص شدن برتری نظامی آذربایجان هم در “عملیات آوریل “۲۰۱۶ و هم در ” عملیات مشت آهنین ۲۰۲۰” روسیه بیطرف ماندند و پس از مشخص شدن شکست پذیری ارمنستان روسیه بعنوان #واسطه¬ ظاهر شد تا جلوی پیروزی نهایی مسلمانان را بگیرند.

ارسال دیدگاه