امروز : جمعه 6 آگوست 2021
تاریخ : 2021/08/06 - 8:05 ذخیره فایل ارسال به دوستان

  شاخص های کلیدی انتخاب شهردار

  شاخص های کلیدی انتخاب شهردار نویسنده : کریم یزدانی هوجقان دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه  شهرداری به عنوان مهمترین نهاد شهری نقش مهمی در زندگی مردم یک شهر دارد. الزاما یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تاثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند. سمت شهردار یک شهر به دلیل اهمیت […]

  شاخص های کلیدی انتخاب شهردار

نویسنده : کریم یزدانی هوجقان دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه

 شهرداری به عنوان مهمترین نهاد شهری نقش مهمی در زندگی مردم یک شهر دارد. الزاما یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تاثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند. سمت شهردار یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است مکان هدایت یک شهر را طی چهار سال در اختیار گرفته و آینده آن را رقم بزند. تخصص مالی و فرهنگی و تبحر در اداره امور از مباحثی است که در صورت غفلت زیان غیرقابل جبرانی را بر پیکره یک شهر وارد خواهد کرد.
لذا انتخاب شهردار یک شهر توسط منتخبین شورا بایستی با در نظر گرفتن شاخص های کلیدی و معیارهای اصولی باشد و اعضای شورای شهر با یک انتخاب صحیح و آگاهانه آینده شهر را رقم می زنند در صورتیکه این انتخاب بر اساس چهارچوب مشخص و کلیدی نباشد شهروندان شهر اولین و آخرین قربانیان این انتخاب ناشایست خواهند بود.

 در ذیل برخی از شاخص های کلیدی انتخاب شهردار ارائه می گردد:

۱- عدم وابستگی به جناح های سیاسی: مردم از شهردار وابستگی به جناح های سیاسی خاص را نمی خواهند . مردم یک شهر کسی را می خواهد که به عمران و آبادانی را برای آنها به ارمغان بیاورد شهرداری که سیاست در آن دخالت کند نمی تواند شهردار خوبی باشد.

۲- دارای استقلال فکری باشد: گاهی شهردار برای بقا برای فرار از تهدید ها به نهادهای بالاتر یا دولت خودش را وصل کند که در این صورت به شوراها خود را پاسخگو نمی داند.

۳- دارای تفکر اقتصادی و کارنامه موفق اقتصادی باشد.

✅ یک شهردار باید بتواند از مدیریت اقتصادی قوی برخوردار باشد. شهرداری سازمانی است با هزینه های بسیار و بودجه محدود . یک شهردار موفق شهرداری است که بتواند از منابع محدود بیشترین بهره را ببرد.
جوان گرایی رمز تحول و خلاقیت در مدیریت شهری متاسفانه مدیریت امروز در اغلب بخش ها مدیریتی فرتوت و پیر و کار افتاده است و شهر را نمی توان با مدیریت پیر و بی انگیزه اداره کرد. بی انگیزه بودن خستگی و عدم پویایی از مشخصات این نوع مدیریت است.
شاخص های دیگر مبارزه با فقر و تنظیم سیاست های شهر برای کاهش آسیب های اجتماعی و ورود به مباحث اقتصادی شهر با تدارک فرصتهای شغلی تقویت گردشگری و اداره بازارهای محلی باشد. مردم شهردار خود را بیشتر از فرماندار یا نماینده خود می شناسند و از او انتظارات زیادی دارند. شورا محل تاخت و تاز سیاست بازی نیست بلکه محل کار و تلاش و ساختن شهر است.مردم از شورای شهر آبادانی شهر را می خواهند نه اینکه هر یک بخواهند ژست سیاسی بگیرند.
روزمرگی از دیگر آسیب های شورا است اعضای شورا باید باید متخصصانی باشند که برای شهر برنامه بنویسند. از آسیب ها و تجربیات شوراهای قبلی استفاده کرده و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.
شورای شهر به عنوان نهاد خدمتگزار و پاسخگو در خدمت شهر باشد. شورا به عنوان نهادی مدنی و سیاست گذار در بحث مدیریت شهری است. شورا و شهرداری به تنهایی نمی تواند آموزش و فرهنگ سازی را نهادینه کند بنابراین باید از دستگاه آموزش و پرورش هم استفاده کرد. وقتی در یک شورا فرد محوری وجود داشته باشد و نظارت عمومی نیز وجود نداشته باشد مشکل ساز خواهد بود.

@sultanzincir

اخبار را در کانال #جوان_فردا 👇پیگیرباشید

#جوان_فردا

T.me/jjavanefarda

#جوان_فردا را در اینستاگرام 👇پیگیرباشید👇
Javane_fardaa

ارسال دیدگاه