امروز : شنبه 16 اکتبر 2021
تاریخ : 2021/10/16 - 15:08 ذخیره فایل ارسال به دوستان

مسئول دیپلماسی اقتصادی کیست ؟ وزارت خارجه یا خصولتی‌ها و امنیتی‌ها ؟

به گزارش جوان فردا ، چهار کشور مهم همسایه؛ روسیه، عربستان، ترکیه و امارات مجموعا در سال بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار واردات دارند. از بین این ۴ کشور ما با ۳ کشور روابط سیاسی چندان مناسبی نداریم و در روسیه هم تا سعی کردیم زیرساخت‌های صادراتی برای جایگزین کردن محصولات‌مان با تولیدات ترکیه و […]

به گزارش جوان فردا ، چهار کشور مهم همسایه؛ روسیه، عربستان، ترکیه و امارات مجموعا در سال بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار واردات دارند. از بین این ۴ کشور ما با ۳ کشور روابط سیاسی چندان مناسبی نداریم و در روسیه هم تا سعی کردیم زیرساخت‌های صادراتی برای جایگزین کردن محصولات‌مان با تولیدات ترکیه و اروپا را مهیا کنیم، سایر رقبا جای ما را گرفتند.

یکی از ایرادات سیاستگذاری تجارت خارجی این است که مسئول و سیاستگذار دیپلماسی اقتصادی خارجی کشور مشخص نیست. امروز مشخص نیست سازمان توسعه تجارت متولی پیشبرد کشور در بخش تجارت خارجی است یا وزارت خارجه یا سفارتخانه‌ها و رایزن‌ها، یا بازیگران خصولتی و نیروهای نظامی-امنیتی.
مادامی که مسئولیت به یکی از این نهادها واگذار نشود، نمی‌توان انتظار نتیجه مشخصی در این حوزه داشت…

مشخص نیست از چه کسی باید مسئولیت خواست؛ چون سیاستگذار حوزه دیپلماسی اقتصادی مشخص نیست و فعلا سیاست خارجی را با اولویت امنیتی تنظیم می‌کنند .

ارسال دیدگاه