رمز موفقیت و ماندگاری حکومت های ضعیف از تئوری های معروف “یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر” این است که میگفت: “دروغ را باید آنچنان بزرگ گفت که شنونده، در بزرگی آن فرو رفته و آن را به راحتی باور کند”. گوبلز می گفت: “ما نه به دوست، بلکه نیاز به دشمن داریم”. او معتقد بود […]
رمز موفقیت و ماندگاری حکومت های ضعیف
از تئوری های معروف “یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر” این است که میگفت: “دروغ را باید آنچنان بزرگ گفت که شنونده، در بزرگی آن فرو رفته و آن را به راحتی باور کند”.
گوبلز می گفت:
“ما نه به دوست، بلکه نیاز به دشمن داریم”.
او معتقد بود که وقتی یک حکومت دچار ضعف مدیریتی، فساد، ناکارآمدی و فلاکت اقتصادی شود و وقتی نتواند نیازهای ابتدایی مردماش؛ از قبیل نان، کار، رفاه، امنیت، اعتبار، و آسایششان را تامین کند، با موجی از نارضایتی، خشم و اعتراض عمومی مواجه می شود و در این حال، کشور به سوی انقلاب و سقوط حکومت پیش می رود.
گوبلز میگفت:
“در چنین حالتی، حکومت باید اذهان عمومی را به سوی یک موضوع فرعی، اما بزرگ منحرف کند.
– باید وارد یک جنگ شد.
– حکومت باید برای ملت دشمن بتراشد: دشمنان خارجی و دشمنان داخلی
– ولی اگر دشمن واقعی پیدا نشد، حتی دشمن خیالی…
– باید دایم از توطئهها گفت.
– از نقشههایی که دشمنان برای ما میکشند.
– باید از هر فرصت و حادثهای، برای راه انداختن یک جنگ تبلیغاتی استفاده کرد.
– باید همیشه درگیر بود؛ درگیر جنگ، درگیر تبلیغات علیه همسایگان، علیه کشورهای قدرتمند، علیه سازمانهای جهانی،
– باید بحران ساخت…”
وی معتقد بود:
“رمز موفقیت و ماندگاری حکومتهای ضعیف، در وضعیت جنگی و بحرانها است.
در جنگها و بحرانها است که مردم؛ بدبختیهای مالی، شغلی، شخصی و معیشتیشان را فراموش کرده و با حکومت همدل میشوند و این بهترین فرصت برای سرکوب منتقدین داخلی است.
کشور که آرام شود، مردم طلبکار حکومت میشوند”.
توصیه او این بود که:
– باید کشور را دائم در حالت جنگی نگه داشت.
– باید کاری کرد که مردم وقتی به هم میرسند، همواره از جنگ و از دشمن بگویند.
منبع : کانال اقتصادی دکتر راستی