امروز : پنجشنبه 10 فوریه 2022
تاریخ : 2022/02/10 - 16:29 ذخیره فایل ارسال به دوستان

آیا هدف از نصب سردیس مرحوم رفیعیان؛ تبدیل واحد دانشگاهی مرند به موزه سردیسان است؟ ۲-

واکنش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مرند به نصب سردیس حاج اسماعیل رفیعیان در دانشگاه آزاد اسلامی مرند 📣 آیا نصب سردیس مرحوم حاج اسماعیل رفیعیان در میادین و بلوارهای شهر مرند و بویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند قابل توجیه است؟ قسمت اول) ✍🏻 دکتر ابوالفضل باباپور عضو هیات علمی واحد مرند 🔵 در هفته […]

واکنش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مرند به نصب سردیس حاج اسماعیل رفیعیان در دانشگاه آزاد اسلامی مرند

📣 آیا نصب سردیس مرحوم حاج اسماعیل رفیعیان در میادین و بلوارهای شهر مرند و بویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند قابل توجیه است؟

قسمت اول)

✍🏻 دکتر ابوالفضل باباپور عضو هیات علمی واحد مرند

🔵 در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۸ طی مراسمی در کلانشهر تبریز و سایر مراکز شهرستان‌های استان از سردیس شهدا رونمایی شد اما در آن زمان در شهر مرند در کنار سردیس های شهیدان باکری، کسایی، پورشریفی، فهمیده و ستارخان سردیس مرحوم حاج اسماعیل رفیعیان توسط شهرداری و شورای اسلامی سابق شهر مرند، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری مرند با هزینه کرد مبلغ حدود ۵۰۰ میلیون ریال در بلوار شهید کسایی شهر مرند رونمایی شد. آنچه تعجب همگان را بر می‌انگیخت نصب سردیس مرحوم حاج اسماعیل رفیعیان در کنار سردیس شهدا و ستارخان سردار ملی بود که هیچگونه سنخیت و مشابهتی با بقیه سردیس‌ها نداشت و با وجود دکتر ملکوتی، دکتر مهرورز، دکتر حسینی، دکتر دهقان، دکتر اردبیلچی، دکتر فخری و … بلحاظ آخرین مدرک تحصیلی، مرتبه دانشگاهی، مقالات معتبر علمی و … نمی‌توان او را از مفاخر ممتاز منطقه بحساب آورد و بقیه را کنار گذاشت و سردیس او را بعنوان مفاخر مرند و با هزینه بیت المال نصب کرد! به هر حال شنیده‌ها حاکی است که سه چهار ماه پیش تنها بر سردیس مرحوم حاج اسماعیل رفیعیان صدمه وارد آمد و پس از تعمیر و رنگ کاری بجای نصب در محل قبلی دوست عزیزم جناب آقای پیروز رفیعیان اصرار عجیبی دارند که سردیس ایشان در کنار سردیس مرحومین قنبرزاده (از موسسان اصلی واحد مرند) و میرزاباقر مرندی (اهدا کننده محل احداث ساختمان اولیه و محوطه قدیمی دانشگاه) نصب شود گرچه امکان دارد همانند مرحله دوم انتخابات مجلس دهم به توصیه دوستان توجه نکند و آینده دیگری را برای شهرستان مرند رقم بزند که هرگز از اذهان زدوده نخواهد شد… اما وظیفه خود می‌دانم موارد ذیل را دوستانه و کمی واضح‌تر متذکر شوم:

۱- گرچه نقش مرحوم رفیعیان و جلسات او با قنبرزاده+محمدی قدیم و همچنین قاسم رحمان پور+ علی پورشاهوردی در خصوص تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند را نمی‌توان انکار نمود. اما جناب آقای پیروز رفیعیان فرزند برومند حاج اسماعیل رفیعیان بعنوان یک وکیل برجسته واقف هستند که پس از اقرار محکمترین دلیل در اثبات ادعا، اسناد می‌باشد. اسناد پیوست نشان می‌دهد که تاسیس دانشگاه آزاد با درخواست اهالی مرند صورت گرفته و از ۲ نفر بنامان حاج رضا کریمی یامچی (نماینده مرند) و غلامرضا شافعی (وزیر صنایع) بعنوان پیگیری کننده و رئیس دانشگاه تبریز (بیگ مسعود) هم جهت استحضار یاد شده است و ضرس قاطع نامی از پدر بزرگوار شما برده نشده است! اما اگر قرار باشد سردیس مرحوم رفیعیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند در کنار سردیس مرحوم قنبرزاده نصب شود بایستی مجسمه همه خیرین و بانیان که با گذشتن از مال و عمر غیرقابل بازگشت خود؛ که نقش آنها در تاسیس، قوام و بقای این دانشگاه اگر از مرحوم رفیعیان بیشتر نباشد، هرگز کمتر نیست، نصب گردد. همانند: حاج شیخ رضا کریمی یامچی (نماینده مرند در دوره دوم مجلس شورای اسلامی)، جدید بناب، دکتر پرویز نوروزی، غلامرضا شافعی، حسن محمدی قدیم، فضل اللهی دیزجیکان، حاج یعقوب عبدل زاده، خیرین روستای هوجقان، قاسم رحمانپور، نادر اسدزاده، محمدی وند و …

آیا هدف از نصب سردیس مرحوم رفیعیان؛ تبدیل واحد دانشگاهی مرند به موزه سردیسان است؟

۲- مرحوم رفیعیان گرچه متولد محله یالدور مرند بود ولی بیشترین عمرش را در کلانشهر تبریز سپری کرده بود و بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و در زمان شاه و اقتدار رستاخیز و ساواک، معاون اداری مالی دانشگاه تبریز و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ۴ سال نماینده مرند و پس از آن قائم مقام و معاون پژوهشی واحد تبریز و همچنین دبیر منطقه ۲ دانشگاه آزاد اسلامی بودند .
آیا بهتر نبود از اول سردیس آن مرحوم رفیعیان در شهر تبریز آخرین اقامتگاه قانونی وی که برخی از وسایل شخصی او به موزه شهرداری آن شهر سپرده شده است، نصب گردد؟

۳- بمناسبت ۳۷-امین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند مقرر بود تنها سردیس مرحومین قنبرزاده و میرزا باقر مرندی در دانشگاه نصب شود. متاسفانه اصرار ناگهانی پسر آن مرحوم جناب آقای پیروز رفیعیان مبنی بر نصب مجسمه پدرشان در دانشگاه این شائبه‌ها را تقویت می‌کند که اولاً مشارالیه نگران سلامتی سردیس پدرشان در میادین و بلوارهای شهر مرند است ثانیاً شائبه حسد به بزرگداشت مرحومین قنبرزاده و میرزا باقر مرندی را در اذهان تقویت می‌کند.

ضمن خودداری در بکارگیری عنوان “دکترا” برای آن مرحوم، آیا بهتر نیست سردیس ایشان را در انتهای دیگر بلوار شهر بناب مرند (زادگاه پدر بزرگ و آبا و اجدادی آن مرحوم)، کلانشهر تبریز و … نصب نمایید نه در داخل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، میادین و بلوارهای شهر مرند!

ادامه دارد …

ارسال دیدگاه