امروز : سه شنبه 22 فوریه 2022
تاریخ : 2022/02/22 - 3:04 ذخیره فایل ارسال به دوستان

یدیعوت آحارنوت: همه سناریوها در سال ۲۰۲۲ برای اسرائیل بد هستند

یدیعوت آحارنوت: همه سناریوها در سال ۲۰۲۲ برای اسرائیل بد هستندخلاصه گزارش ارزیابی استراتژیک سال ۲۰۲۲ رژیم صهیونیستی ▪️مؤسسه مطالعات امنیتی دانشگاه تلاویو (INSS) سند ارزیابی استراتژیک سالانه خود در سال ۲۰۲۲ را جهت ابلاغ به نهادهای اسرائیل، تحویل اسحاق هرتزوگ رئیس این رژیم داد. ▪️در این گزارش سه تهدید بزرگ سال ۲۰۲۲ برای اسرائیل، […]

یدیعوت آحارنوت: همه سناریوها در سال ۲۰۲۲ برای اسرائیل بد هستندخلاصه گزارش ارزیابی استراتژیک سال ۲۰۲۲ رژیم صهیونیستی

▪️مؤسسه مطالعات امنیتی دانشگاه تلاویو (INSS) سند ارزیابی استراتژیک سالانه خود در سال ۲۰۲۲ را جهت ابلاغ به نهادهای اسرائیل، تحویل اسحاق هرتزوگ رئیس این رژیم داد.

▪️در این گزارش سه تهدید بزرگ سال ۲۰۲۲ برای اسرائیل، بترتیب ایران، اوضاع در حال جوشش کرانه باختری و تهدیدات اجتماعی در جامعه صهیونیستی ذکر شده و چالش اصلی صهیونیستها، پاسخ یکپارچه اسرائیل به هر سه تهدید عنوان شده است.

۱. در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران این گزارش می‌گوید که جمهوری اسلامی در درجه اول به دنبال دستیابی به قابلیت هسته‌ای نظامی، جدی‌ترین تهدید خارجی برای اسرائیل است. علاوه بر این، ایران در عرصه منطقه‌ای دست به کارشکنی زده است، از جمله در تلاش برای ایجاد تهدید آتش محیطی علیه اسرائیل، به‌ویژه از طریق ترویج پروژه تولید موشک‌های دقیق برای حزب‌الله لبنان و فرستادگان آن در سوریه. ایران علاوه بر هزاران موشک و راکت، خود را به هزاران پهپاد مجهز کرده که امکان نفوذ به آسمان اسرائیل را از همه عرصه‌ها فراهم می‌کند و همچنین تمایل ایران برای حمله به دشمنان از طریق فرستادگان خود افزایش یافته است.

۲. در رابطه با صحنه فلسطین، مشخص شده است که این عرصه فرعی نیست که بتوان آن را در توهمات نادرست «کاهش درگیری» جای داد. در این گزارش آمده است که این واقعیت در سال گذشته در جریان رویارویی اسرائیل و حماس (جنگ سیف القدس) آشکار شد. در این گزارش همچنین آمده است که وضعیت امنیتی در کرانه باختری به دلیل تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین و اتحاد جناح ها و باندهای خیابانی علیه آن در آستانه جوشش است. بر اساس این گزارش، اگرچه به دلیل فعالیت شدید نیروهای ارتش اسرائیل و همچنین هماهنگی امنیتی با سازوکارهای تشکیلات خودگردان، وضعیت همچنان تحت کنترل است اما تشکیلات خودگردان در حال تضعیف است و ممکن است ناکارآمد شود، در حالی که ناامیدی در میان نسل جوان فلسطینی افزایش یافته است. در عرصه بین الملل، انتقادات فزاینده ای از اسرائیل وجود دارد که در واقع چشم انداز اجرای راه حل «دو دولت برای دو ملت» را خنثی می کند و خطر برخورد قانونی علیه آن و تعریف آن به عنوان «دولت آپارتاید» تشدید می شود.

۳. در عرصه داخلی، تهدید اجتماعی به ویژه در مواجهه با قطبی‌سازی، شکاف‌ها، تنش‌ها و افراط‌گرایی (مفهومی، کلامی و فیزیکی) سومین تهدید بزرگ اسرائیل در سال ۲۰۲۲ معرفی شده است.
در این گزارش اشاره شده است که «این ترکیبی از چالش‌ها مستلزم تغییر در اولویت‌های ملی، تمرکز بر احیای حکمرانی در داخل و پل زدن بین گروه‌های مختلف جامعه است.

▪️به گفته نویسندگان این گزارش، وابستگی اسرائیل به حمایت آمریکا ادامه دارد، اما کمک‌هایی که واشنگتن می‌تواند به اسرائیل ارائه کند، به دلیل قطب‌بندی داخلی آمریکایی‌ها و تمرکز توجه داخلی بر مشکلات داخلی و مبارزه با چین، کاهش یافته است. در این زمینه، گزارش می‌گوید، تمایل دولت امریکا برای گوش دادن به منافع و نگرانی‌های اسرائیل، هم در قبال ایران و هم در زمینه فلسطین، کاهش می‌یابد.

۱۰ توصیه سیاست

🔹در مواجهه با چالش ها، پژوهشگران این مؤسسه ۱۰ توصیه سیاستی را ارائه کردند که عبارتند از: تدوین استراتژی به روز، کارآفرینانه و جامع، متناسب با تغییر محیط استراتژیک و عملیاتی، آماده سازی موازی با چالش های ناشی از ایران، فلسطین. موضوع و عرصه داخلی اسرائیل.

🔹محققان این مؤسسه همچنین ایجاد مکانیسم‌های برنامه‌ریزی و اقدام یکپارچه دولت را برای بازگرداندن قانون و نظم در مناطق غیرقابل کنترل اسرائیل، مقابله با جنایت در جامعه عرب، کاهش تنش، خصومت و نابرابری بین گروه‌ها و جوامع در اسرائیل، آماده‌سازی برای توافق هسته ای بین ایران و قدرت ها را پیشنهاد کردند.

🔹 این گزارش می افزاید، برای حذف ایران از بمب هسته ای به گزینه نظامی نیاز است و بهتر است با آمریکا هماهنگ شود. مقابله با تمامی مولفه‌های چالش منطقه‌ای ایران با تاکید بر توقف پروژه موشکی دقیق در لبنان و خنثی کردن تلاش‌های نفوذ، پیشبرد اقدامات سیاسی و اقتصادی – زیرساختی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و بهبود آن از دیگر توصیه های این گزارش است.

🔹در مواجهه با نوار غزه، باید تلاش کرد تا اقدامات ذیل استراتژی «اقتصاد برای امنیت» تدوین شود و در عین حال از مصر، عوامل بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین برای این کار استفاده شود.

🔹علاوه بر این، نویسندگان گزارش پیشنهاد می‌کنند که هماهنگی با آمریکا روابط ویژه و ایجاد اعتماد – در سطح دو حزب تعمیق شود تا بر دارایی‌های اسرائیل برای ایالات متحده به عنوان بازیگری مسئول و در زمینه‌های فناوری تاکید شود.

@jjavanefarda

ارسال دیدگاه