امروز : جمعه 22 جولای 2022
تاریخ : 2022/07/22 - 12:04 ذخیره فایل ارسال به دوستان

نامه دکتر باباپور از مرند به رئیس جمهور

بنام خداوند بخشنده مهربان آیت الله حاج سیدابراهیم رئیسی دامت برکاته ریاست محترم جمهور سلام علیکم، بنده بعنوان یک کنشگر اجتماعی از توجهات حضرتعالی به احیا دریاچه ارومیه، بی نهایت ممنون هستم و جهت احیای این دریاچه مراتب ذیل را خدمت عالی معروض می دارد:   1- بیاد دارم در اواخر بهار ۱۳۷۲ موج دریاچه […]

بنام خداوند بخشنده مهربان

آیت الله حاج سیدابراهیم رئیسی دامت برکاته
ریاست محترم جمهور

سلام علیکم،
بنده بعنوان یک کنشگر اجتماعی از توجهات حضرتعالی به احیا دریاچه ارومیه، بی نهایت ممنون هستم و جهت احیای این دریاچه مراتب ذیل را خدمت عالی معروض می دارد:

 

1- بیاد دارم در اواخر بهار ۱۳۷۲ موج دریاچه ارومیه جاده ارومیه-سلماس را خیس می کرد و مردم نگران به زیر آب رفتن جاده بودند . مسئولین راه و ترابری در شبکه استانی به مردم دلداری می دادند و می گفتند جاده شوسه را کمی آن طرف تر آماده کرده ایم تا در صورت به زیر آب رفتن جاده، مورد استفاده قرار گیرد. حالا در آن منطقه که در بهار ۱۳۷۲ زیر موج دریاچه بود، شهرک صنعتی احداث شده است. آیا این کارخانه داران علم غیب داشتند که در آنجا فعالیت چندین ساله را با آسودگی شروع کرده و ادامه می دهند. بایستی مسایل پشت پرده در واگذاری اراضی به کارخانه داران مشخص شود و نقش احتمالی باندها در خشکیدن دریاچه ارومیه مشخص شود و در صورت اثبات جلوی نفوذ آنها در ستاد احیای دریاچه برای همیشه گرفته شود.

۲- دومین گام جهت احیا دریاچه ارومیه بازگشت به شرایط ۱۳۷۰ می باشد. برای نیل به این هدف با پرکردن تمامی چاه های عمیق کشاورزی و چاه های نیمه عمیق موجود در باغات و مزارع در شعاع ۶۰ کیلومتری پیرامون این دریاچه که از سال ۱۳۷۰ بدین سو حفاری شده اند، ضروری می باشد که همچون زالو آب دریاچه را می مکند. همچنین تخلیه کامل آب سدهایی که از سال ۱۳۷۰ به این سو در حوزه دریاچه احداث شده اند، بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.

۳- سومین گام، اصلاح الگوی کشاورزی با حمایت گسترده دولت می باشد. کشت درختان و گیاهان بسیار سودمند از قبیل انواع بادام، پسته و … که در برابر کم آبی مقاوم هستند و همچنین رونق کشاورزی گلخانه ای و هیدروپونیک در این حوزه بویژه در شهرستان های شبستر و ارومیه است.

۴- انتقال آب رودخانه های ارس، زاب و … به تنهایی نمی توانند دریاچه را تغذیه کنند و بایستی آنها را در فرایند احیای دریاچه بعنوان کمکی در نظر گرفت تا کم بارشی سال های اخیر را جبران کنند.

۵- چنانچه وقوف کامل دارید، وقت بسیار تنگ است و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. ستاد احیای دریاچه ارومیه را بایستی به نیروهای کارآمد که به دینامیک آب آشنایی دارند بسپارید. نباید عده ای به ستاد احیای دریاچه ارومیه بعنوان خوان گسترده پر از پول و ثروت بنگرند.

من الله توفیق

دکتر ابوالفضل باباپورخاروانا

@sultanzincir

ارسال دیدگاه