امروز : شنبه 11 مارس 2023
تاریخ : 2023/03/11 - 6:10 ذخیره فایل ارسال به دوستان

انواع گوگرد کشاورزی

انواع گوگرد کشاورزی   💢 بهترین نوع کود گوگرد برای کشاورزی چیست ؟ 💢 چطور گوگرد مناسب برای کشاورزی را تشخیص دهیم؟ ✍️گوگردی برای کشاورزی مناسب است که اثرات مخرب کمتری در سطح خاک باقی بگذارد. چرا که گوگرد یک ترکیب شیمیایی بوده و از منابع معدنی بدست می‌آید. از این رو هر چقدر گوگرد […]

انواع گوگرد کشاورزی

 

💢 بهترین نوع کود گوگرد برای کشاورزی چیست ؟
💢 چطور گوگرد مناسب برای کشاورزی را تشخیص دهیم؟

✍️گوگردی برای کشاورزی مناسب است که اثرات مخرب کمتری در سطح خاک باقی بگذارد. چرا که گوگرد یک ترکیب شیمیایی بوده و از منابع معدنی بدست می‌آید. از این رو هر چقدر گوگرد خالص‌تر باشد اثرات مخرب جبران‌ناپذیر آن کمتر خواهد بود.

📡قابل ذکر است که گوگرد با هر نوع فرم اثرات مثبت دارد ولی سطح اثرگذاری آن با اهداف مختلف به میزان درصد آن بستگی دارد.

🔴👈 گوگرد معدنی
نوع اول گوگردهای معدنی هستند که فراوری مناسبی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و مستقیم از معدن استخراج شده و به کشاورز ارائه می‌شوند. این نوع گوگردها حاوی عناصر سمی چون آرسنیک، آلومینیوم و … و فلزات سنگین چون سرب و کادمیوم و آهک است که دارای خلوص پایین هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند برای کشاورزی خطرناک باشد.

کشاورزان عزیز تا حد ممکن از گوگردهای معدنی استفاده نکنید. ترکیبات همراه این گوگردها در طولانی مدت برای گیاه، محیط زیست و خاک کشاورزی مضر و زیان‌بار هستند.
گوگرد معدنی بصورت کلوخه و پودر به بازار عرضه می شود.

🔴👈 گوگرد پالایشگاهی
این نوع گوگردها در پالایشگاه پس از تولید و فرآوری، بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند. گوگردهای پالایشگاهی برای موارد مختلفی از جمله صنعت کشاورزی کاربرد دارند. چون دارای بالاترین خلوص بوده و مضراتی همراه با خود برای کشاورزی ندارد.
فرم دیگری از گوگردها در پالایشگاه تولید می‌شود. در این حالت، گوگرد در ابتدا در عمق زمین محبوس بوده و در پالایشگاه‌ها به صورت گاز خارج می‌شود و در ابتدا به مذاب گوگرد تبدیل شده و در نهایت مذاب گوگرد به فرم های پودری و یا پاستیلی به صورت کاملا خالص تبدیل می‌شود.
بسیاری از کشاورزان گوگرد پالایشگاهی را به گوگرد نفتی و یا گازی تقسیم بندی می‎کنند و نگران مصرف آن هستند. در حالی‌که بین گوگرد نفتی و گازی تفاوتی وجود ندارد و هر دو از چاه‌های نفت خارج می‌شوند و با فرآوری که بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد به خالص‌ترین حالت ممکن یعنی ۹۹ درصد می‌رسند.
بنابراین این گوگردها منعی برای مصرف در بخش کشاورزی ندارند.

⭕️ البته توجه داشته باشید که مصرف گوگرد بدون مصرف باکتری اکسیدکننده گوگرد ( تیوباسیلوس ) تاثیر چندانی نخواهد داشت و تاثیر آن زمانی مشخص خواهد بود که به همراه آن باکتری‌های حل‌کننده گوگرد استفاده شود.

گوگرد پالایشگاهی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از :

🔴👈 گوگرد پودری
این گوگردها به دلیل پودر بودن برای کنترل بیماری‌ها و دفع‌کنندگی آفات در کشاورزی به صورت پودرپاشی استفاده می‌شود.
البته قابل ذکر است از گوگردهایی برای کنترل بیماری و دفع آفات به صورت پودرپاشی استفاده کنید که حدود ۹۹ درصد خلوص داشته باشند. در صورت استفاده گوگردهایی با خلوص کمتر موجبات برگ‌سوزی فراهم می‌شود.
گوگرد پودری به دو فرم پودری و میکرونیزه عرضه می شود.

🔴👈 گوگرد پاستیلی
گوگرد پاستیلی نیز در پالایشگاه تولید و آماده می‌شود که از لحاظ ساختاری تفاوتی با گوگرد پودری ندارد و تنها برای سهولت در مصرف به این شکل تولید می‌شوند.

🔴👈 گوگرد گرانوله
گوگردهای پاستیلی و گرانوله همان گوگردهای پالایشگاهی هستند که برای سهولت در مصرف به فرم‌های مختلف گرانوله و پاستیلی درآمده‌اند. این نوع از گوگردها به دلیل اینکه به صورت مناسب فرآوری و تولید شده و فاقد هرگونه مواد همراه سمی هستند برای گیاه و محیط زیست نیز عوارضی ندارند.

🔴👈 گوگرد بنتونیت دار
گوگرد یک ترکیب غیرقطبی بوده و قابلیت حلالیت در آب را ندارد. در صنعت، بنتونیت را که یک ترکیب رس آلومینیوم است به گوگرد اضافه می‌کنند. بنتونیت به عنوان یک پلیمر طبیعی برای تغییر رنگ گوگرد و با هدف جذب آب به عنوان هسته مرکزی گوگرد و نیز متلاشی شدن گوگرد در خاک (با هدف افزایش حلالیت) استفاده می‌شود.
اضافه کردن این بنتونیت در گرانول‌ها و یا پاستیلی‌ها اثرات مفید دارد و اضافه کردن آن به گوگردهای پودری باعث کاهش کیفیت آن و افزایش خسارت به بخش کشاورزی می‌شود. افزودن بنتونیت به گوگرد تا ۱۰ درصد قابل قبول و بیشتر از آن موجب کاهش کیفیت گوگرد خواهد شد.

 گوگرد پتروشیمی (شیمیایی یا پالایشگاهی): جهت قارچ کشی و مبارزه با آفات … عالی است.

اما جهت اصلاح خاکهای قلیایی مناسب نمیباشد، زیرا اکسیداسیون آن به سولفات ، توسط باکتری های تیوسولفات، به زمان طولانی نیاز دارد. از طرفی ، با توجه به اینکه در پروسه تولید گازهای دی اکسید گوگرد(so2) و تری اکسید گوگرد (so3) از گوگرد خالص(s8) و اکسیژن(O2) و نهایتا یون سولفات (so4 2-) که خاصیت جذب شوندگی گیاهان را دارد، احتیاج به انرژی و دمای بالایی دارد عملا در طبیعت امکان پذیر نیست، مگر اینکه بصورت هیدرو سولفید درآمده و جذب محیط گردد.

ارسال دیدگاه