امروز : شنبه 6 می 2023
تاریخ : 2023/05/06 - 10:18 ذخیره فایل ارسال به دوستان

امام جمعه مرند :آزاد اندیشی شهید مطهری معتقد بود که برخورداری جامعه‌ی اسلامی از آزاداندیشی، لازمه‌ی اعتلای معرفت و بینش اسلامی است

نماز عبادی و سیاسی جمعه در مرند به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر نعمت زاده امام جمعه مرند با حضور نمازگزاران در حسینیه امام خمینی ره در مورخه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ اقامه شد امام جمعه  مرند در ابتدای خطبه اول نماز جمعه همه نمازگزاران را با حدیث نبوی به اخلاق محبوب ترین بنده در […]

نماز عبادی و سیاسی جمعه در مرند به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر نعمت زاده امام جمعه مرند با حضور نمازگزاران در حسینیه امام خمینی ره در مورخه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ اقامه شد

امام جمعه  مرند در ابتدای خطبه اول نماز جمعه همه نمازگزاران را با حدیث نبوی به اخلاق محبوب ترین بنده در پیش خداوند و تقوای الهی دعوت نمودند.


قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
« إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَهً عِندَ اللّه ِ یَومَ القِیامَهِ أمشاهُم فی أرضِهِ بالنَّصیحَه لِخَلقِهِ.» [الکافی : ۲ / ۲۰۸ / ۵.]
« با منزلت ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت، کسى است که در راه خیرخواهى براى خلق او بیش از دیگران قدم بر دارد.»
آخرین دغدغه های علامه مطهری رضوان الله تعالی علیه شهید جهاد تبیین:
علامه مطهری معلم انقلاب اسلامی، در بیان امام راحل و امام حاضر « مغز متفکر » نامیده شده، علامه مطهری جهاد تبیین را رسالت اول و اصلی خود می دانست، باید او را شهید جهاد تبیین نامید. معلم انقلاب این شخصیت بی نظیر یا کم نظیر جهان اندیشه و اسلام مفاهیم صحیح و خالص اسلامی را در قالب سخنرانی، مصاحبه و یادداشت و کتاب، بسیار ارزشمند و کم نظیر برای جبهه انقلاب به ارث گذاشتند. موضوعاتی مثل « استقلال فرهنگی، آزاد اندیشی، تداوم نقش روحانیت و جایگزین نشدن آن با جریان روشنگری » آخرین دغدغه های استاد بود.
. استقلال فرهنگی و مکتبی
شهید مطهری بیش از هر چیز نسبت به « استقلال فرهنگی و مکتبی» جامعه‌ی ایران حساسیت نشان می‌داد. استقلال فرهنگی و مکتبی یعنی تکیه‌ی محض بر ایدئولوژی اسلامی و پرهیز از التقاط در قالب تجددگرایی بود. به نظر استاد: «ما با گرایش به مکتب‌های بیگانه، استقلال مکتبی خودمان را از دست می‌دهیم؛ می‌خواهد آن مکتب بیگانه، مکتب کمونیسم باشد یا کاپیتالیسم. با یک مکتب التقاطی، یک کلمه از این گرفتن، دو کلمه از آن گرفتن و سه کلمه از اسلام گرفتن… ما به استقلال مکتبی نمی‌رسیم و اگر چنین کنیم محکوم به فنا هستیم. این اعلام خطر بزرگی است که من می‌کنم. ما ولو این‌که استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی به‌دست آوریم، اما اگر به استقلال فرهنگی، به‌خصوص به استقلال مکتبی نرسیم، باخته‌ایم. ما باید کاری کنیم، باید نشان دهیم جهان‌بینی اسلامی نه با جهان‌بینی غربی می‌خواند نه با جهان‌بینی شرقی. مکتب‌های التقاطی به عقیده‌ی من، ضررشان برای اسلام از مکتب‌هایی که به صراحت ضدّ اسلامی هستند اگر بیش‌تر نباشد، کم‌تر نیست»(نک: آینده‌ی انقلاب اسلامی ایران، ص۱۶۶- ۱۶۷ و ۹۷).
این هشدارهای دلسوزانه نه فقط در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، همچنان به‌روز است چرا که فضای ذهنی بخش قابل توجهی از جامعه در تسخیر‌ آمیزه و التقاطی از آموزه‌های «اسلام» و «لیبرال‌دموکراسی» است. علت تأکیدات رهبر معظم انقلاب در طول این سال‌ها با محوریت کلید‌واژه‌هایی مثل اسلام ناب محمدی، هشدار نسبت به تحریف راه امام، اصرار بر کلمه پیشرفت بجای کلمه توسعه و همراهی آن به اصل عدالت، گفتمان انقلاب اسلامی و… گویای وجود همین التقاطی است که شهید مطهری در وقت حیات طیبه‌اش نسبت به آن هشدار می‌داد.

۲. آزاد اندیشی
شهید مطهری معتقد بود که برخورداری جامعه‌ی اسلامی از آزاداندیشی، لازمه‌ی اعتلای معرفت و بینش اسلامی است؛ و نباید گمان کرد که برای نشر و بسط حقایق اسلامی، باید فضای جامعه به روی مکاتب دیگر بست و تنها منطق اسلامی مجال بیان و طرح یابد. تجربه‌ی تاریخی مسلمین نشان داده که همواره اسلام در متن مواجهه‌ی نظری با دیگر مکاتب و آیین‌ها، شکوفا می‌شود و رونق می‌یابد: «تصور نشود که با جلوگیری از ابراز افکار و عقاید می‌شود از اسلام پاسداری کرد. از اسلام فقط با یک نیرو می‌شود پاسداری کرد و آن منطق، آزادی دادن، مواجهه‌ی صریح، رُکّ و روشن با افکار مخالف است»(همان، ص۴۹).
از این رو می‌بینیم بسیاری از آثار خود استاد، در چنین فضا و چارچوبی نگارش یافته‌اند؛ مثلا کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» در مواجهه با تفکر ماتریالیسم دیالکتیک تولید شده است. کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» پاسخی به شبهات تاریخی، درباره‌ی ایمان آوردن ایرانیان به اسلام است. کتاب «مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی» در عین برخورداری از صورت ایجابی قوّی، نقدی بر نگرش مادّی و مارکسیستی نیز می‌باشد. «حماسه‌ی حسینی» در مقابله با تفسیرهای غلط از ماهیت قیام امام حسین(علیه‌السلام) و خرافه‌زدایی از آن تولد یافته است. کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» عبارت بود از سلسله مقالاتی که علامه‌ی شهید در پاسخ به مقالات مطبوعاتی یک نویسنده که نسبت به موقعیت حقوقی زن در اسلام انتقاد داشت، نوشته شده است.
البته همان‌طور که ناگفته پیداست باور شهید مطهری به آزاداندیشی، مطلق و ولنگار نیست بلکه مبتنی بر قواعد و ضوابط قابل پذیرش است. در نگاه استاد «اضلال و اغوا و اغفال هیچ وقت نمی‌تواند آزاد باشد. این که در اسلام، خرید و فروش کتب ضلال حرام است و اجازه‌ی نشرش نیز داده نمی‌شود به این دلیل است»(همان، ص۹۶).
۳. تداوم نقش‌آفرینی «روحانیت» و جایگزین نشدن آن با جریان روشن‌فکری:
شهید مطهری چون باور داشت نهاد روحانیت تنها حامل فرهنگ اصیل اسلامی است، نسبت به این نهاد بسیار دغدغه داشت و از این رو ایشان برای نهاد روحانیت، هم مدافعی سرسخت بود و هم منتقدی دلسوز و باریک‌اندیش. از این رو چون روحانیت شیعه را بی‌بدیل و پیش‌رو می‌دانست، از طرفی برابر ایده‌هایی مثل «اسلام منهای روحانیت» و «روحانیت منهای اسلام» تقابل داشت و از طرفی وجود نقایص و کاستی‌های این نهاد روحانیت را دلسوزانه واگویه می‌کرد(در کتاب ده گفتار). اما با قاطعیت جایگزین کردن این نهاد را با طبقه‌ی روشن‌فکر، برابر با «مسخ اسلام» می‌دانست و نسبت به آن چنین هشدار می‌داد: «آینده‌ی انقلاب هم اگر بخواهد ان‌شاءالله پیروزتر بماند و به نتایج نهایی برسد ـ باز باید روی دوش روحانیت و روحانیون باشد و اگر این پرچم‌داری از روحانیت گرفته شود و به‌دست به اصطلاح طبقه‌ی روشن‌فکر بیفتد، به عقیده‌ی من یک نسل بگذرد، اسلام به کلی مسخ می‌شود! چرا؟ برای این‌که حامل فرهنگ اسلامی باز همین طبقه، هستند»(ده گفتار، ص۱۹۴).
در عصر حیات شهید مطهری، برخی متفکران نقدهای غیرمنصفانه‌ی خود را درباره‌ی روحانیت تا آن‌جا پیش بردند که به ایده‌ی «اسلام منهای روحانیت» رسیده بودند و استاد در نامه‌ی تاریخی خود به محضر امام خمینی(ره)، از نشر و بسط این ایده در بخشی از افراد به‌خصوص جوانان درد دل کرد.
در عین حال شهید مطهری معتقد بود: «روحانیت ما مثل یک درخت زنده ی آفت زده است، با آفت هایش باید مبارزه کرد. آن کسی که میگوید دست به ترکیبش نزنید، معنایش این است که با آفت هایش هم مبارزه نکنید[…] این اشتباه است. کسانی هم که میگویند به دلیل فلان عیب و فلان ضعف و این که فلان کس ها هم خودشان را وابسته به روحانیت کرده اند، این درخت را باید از ریشه کند، آنها هم اشتباه می کنند. این درختی است که اگر کنده شود دیگر ما و شما قادر نیستیم به جای آن نهال جدیدی بنشانیم. با آفت ها و عیب هایش باید مبارزه کرد و آن معایب را اصلاح کرد، ولی اصلش را باید حفظ کرد» (ده گفتار، ص۱۹۴).
و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
« مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً » ( الکافی , جلد۱ , صفحه۳۵ )
« هر که براى خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و بدیگران بیاموزد در مقامهاى بلند آسمانها عظیمش خوانند»

خطبه دوم ۱۵/۰۲/۱۴۰۲
امام جمعه محترم در خطبه دوم نیز همه نماز گزاران را به نظم در امور و تقوای الهی دعوت نمودند و ضمن حدیثی از امام محمد باقر علیه السلام به کارهای ماندگار در تعلیم و تربیت فرمودند:
امام باقر علیه السلام فرمودند:
« مَنْ عَلَّمَ بابَ هُدىً فَلَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لا یُنْقَصُ اُولئِکَ مِنْ اُجورِهِمْ شَیْئا وَ مَنْ عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ کانَ عَلَیْهِ مِثْلُ اَوزارِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لا یُنْقَصُ اُولئِکَ مِنْ اَوزارِهِمْ شَیْئا.» [کافى ، ج ۱، ص ۳۵، ح ۴ .]
« هرکس باب هدایتى را به کسى آموزش دهد ، پاداش همه کسانى را که به آن عمل کنند ، دارد ، بى آن که چیزى از پاداش آنان کم شود و هرکس باب گمراهى را یاد دهد ، گناهان همه کسانى که بدان عمل کنند ، بر او نیز بار مى شود ، بى آن که چیزى از گناهان آنان کم شود .»
بلی حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:
« عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ عَابِدٍ .» ( الکافی جلد۱ صفحه۳۳ )
« عالمى که از علمش بهره برد (یا بهره برند) بهتر از هفتاد هزار عابد است.»
مسایل روز تاریخ و کشور و جهان:
۱_ رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۲ اردیبهشت ماه معلمان کشور در تبیین حقوق و مسئولیت های متقابل جامعه معلمین و فرهنگیان فرمودند:
حقوق و جایگاه معلمین:
۱_ معلمان، پرورش دهندگان جواهر قیمتی نسل نوجوان و جوان و معماران آینده کشور و جامعه معلمین، از بهترین و شریفترین قشرهای کشور هستند.
۲- سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سختکوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور لازم و ضروری است. ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، با اراده و برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.
۳- پنج هزار معلم شهید، جلوهای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون های گوناگون ۴۵ سال اخیر معلمان عزیز، فرزندان ملت را همانگونه که برای فرزند خود آرزو دارند، خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام برانگیز بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.
۴- غیرممکن بودن عبور از گردنه های دشوار پیشرفت همه جانبه کشور، بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش
اهمیت درک جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی کشور خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمیدانستند و به این مجموعه به عنوان مزاحم و مصرفکنندهی بیفایده بودجه نگاه میکردند. اتفاق نظر بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گرهگشایی از مشکلات کشور همانگونه که این متخصصان میگویند، اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیمسازان، تصمیمگیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند.
مسئولیت های معلمین:
۱_ زنده کردن احساس هویت ایرانی اسلامی و شخصیت ملی در نوجوانان و جوانان باهوش کشور، وظیفه های اساسی معلمان در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمیشود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش آموز تعلیم حقیقی داد. احساس مسئولیت همه جانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمین، ضرورتی واقعی نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتا احساس مسئولیت کند. معیشت معلمان خیلی مهم است اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده ای دارد که مهارت آموزی، تجربه آموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان از جمله آنهاست.
۲- توصیه به تشویق دانش آموزان به حضور در مراکز برکت آفرین از جمله مساجد و هیئت ها حضور دانش آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روشهای مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه ها، اغتشاشات و ایجاد نا امنی در خیابانها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.
۳- پنج توصیه اساسی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: اول، سند تحول به صورت مستمر تکمیل و به روزرسانی شود؛ دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود؛ سوم، برای سند تحول که سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود؛ چهارم، نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود؛ و پنجم، در نقشه راه، شاخصهای قابل اندازهگیری معین شود که بر اساس آنها پیشرفت اجرای سند دائماً رصد شود.
۳- محور و الگوی اصلی در این هدف بلند: گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یک معلم حقیقی و کامل، توصیه به معلمان برای بهرهگیری از آثار ایشان
۲- تحرک منطقه ای و جهانی ایران:
در هفته گذشته سفر عبد اللطیف رشید رئیس جمهور عراق به ایران و تاکید رهبری در دیدار با رئیس جمهور عراق به اخراج کامل آمریکا از منطقه و حتی یک آمریکائی هم در عراق نباید بماند و امنیت کامل منطقه و تعاملات و همکاری های اقتصادی و عملی و امنیتی و نظامی کشورهای همسایه بدون بیگانگان ممکن و لازم است.
و سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم به سوریه بعد از ۱۳ سال و سفر امیر عبد اللهیان وزیر محترم خارجه کشورمان به سوریه و لبنان به چند صد متری، اصلی ترین دشمن ایران و جهان اسلام و منطقه یعنی اسرائیل با آن استقبال مردمی و مسئولین سوریه و لبنان و دیدار با آنها خبری بد برای رژیم غاصب اسرائیل بود هماهنگی و همدلی جبهه مقاومت ( تهران- دمشق- حزب الله و فلسطین ) در محاصره هر چه بیشتر اسرائیل بود و غیر از مسایل امنیتی و نظامی در بعد اقتصادی و مشارکت در باز سازی سوریه بعد از ۱۲ سال جنگ و ویرانی، گشایش و منافع زیادی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.
۳- شنبه ۱۵ شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سید الشهداء بزرگ حامی اسلام و پیامبر و رحلت حضرت عبد العظیم حسنی و بزرگداشت شیخ کلینی صاحب کتاب ارزشمند « کافی » را داریم یاد این بزرگان تاریخ اسلام را گرامی می داریم. باید اخلاص،تلاش و فداکاری این بزرگان الگوی امروز جامعه اسلامی باشد.

ارسال دیدگاه