امروز : چهار شنبه 21 ژوئن 2023
تاریخ : 2023/06/21 - 16:17 ذخیره فایل ارسال به دوستان

 هجمه‌ها علیه وزارت فرهنگ و ارشاد از داخل و خارج/ مدیریت فرهنگی کشور موفق در مهار توطئه‌های دشمن و تغییر ریل‌گذاری‌ها

پایگاه خبری جوان فردا _ مرند    هجمه‌ها علیه وزارت فرهنگ و ارشاد از داخل و خارج/ مدیریت فرهنگی کشور موفق در مهار توطئه‌های دشمن و تغییر ریل‌گذاری‌ها کشور در پاییز سال گذشته حمله داعشی‌های سکولار را تجربه کرد. شورشیان «زن، زندگی، آزادی» نزدیک به سه ماه آرامش و آسایش را از جامعه ایرانی گرفتند. […]

پایگاه خبری جوان فردا _ مرند

 

 هجمه‌ها علیه وزارت فرهنگ و ارشاد از داخل و خارج/ مدیریت فرهنگی کشور موفق در مهار توطئه‌های دشمن و تغییر ریل‌گذاری‌ها

کشور در پاییز سال گذشته حمله داعشی‌های سکولار را تجربه کرد. شورشیان «زن، زندگی، آزادی» نزدیک به سه ماه آرامش و آسایش را از جامعه ایرانی گرفتند. بعد از فروکش کردن آتش اغتشاشات، رسانه‌های ضدانقلاب با همراهی جریان‌های خاص رسانه‌ای در داخل و برخی چهره‌های شناخته شده، تمام توان خود را صرف کردند تا فضای ملتهب پاییز ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد؛ در واقع «تحریم زندگی» و «مقاومت در برابر عادی‌ شدن» مهم‌ترین پروژه‌ی جریان ضدانقلاب در پساآشوب بود.

در همین راستاکشور در پاییز سال گذشته حمله داعشی‌های سکولار را تجربه کرد. شورشیان «زن، زندگی، آزادی» نزدیک به سه ماه آرامش و آسایش را از جامعه ایرانی گرفتند. بعد از فروکش کردن آتش اغتشاشات، رسانه‌های ضدانقلاب با همراهی جریان‌های خاص رسانه‌ای در داخل و برخی چهره‌های شناخته شده، تمام توان خود را صرف کردند تا فضای ملتهب پاییز ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد؛ در واقع «تحریم زندگی» و «مقاومت در برابر عادی‌ شدن» مهم‌ترین پروژه‌ی جریان ضدانقلاب در پساآشوب بود.و دعوت مردم و هنرمندان به تحریم رویدادهای فرهنگی و هنری بود. در واقع از طرفی به هنرمندان برای «عدم اجرای کنسرت» و «تحریم شادی» فشار آورده می‌شد، از طرفی دیگر رسانه‌های ضدانقلاب به‌دنبال بازنمایی طالبانی از جمهوری اسلامی در برگزاری کنسرت‌ها بودند!

اما این تلاش‌ها در عمل با شکست مواجه شد. وزارت ارشاد با عملکرد موفق خود توانست پروژه‌ی شوم «تحریم زندگی» و «مقاومت در برابر عادی شدن» را نقش بر آب کند. در کوتاه‌ترین زمان ممکن بستر اجرای کنسرت هنرمندان فراهم شد. جشنواره فیلم فجر با استقبال گسترده مردم و پر شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد. نمایشگاه کتاب تهران یکی از پررونق‌ترین ادوار خود را تجربه کرد؛ دوره‌ای که در آن، یک میلیون و ۲۷۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی و دو میلیون و ۳۹۰ هزار نسخه کتاب در بخش حضوری آن به فروش رسید که رشد قابل توجهی را به نسبت ادوار گذشته این رویداد نشان می‌دهد.

اما این تنها توفیق وزارت فرهنگ و ارشاد در این دوره نبوده است. این وزارتخانه موفق شده است حاکمیت خود بر فضای فرهنگی کشور را تثبیت کند. فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم از چنگ سلبریتی‌ها خارج شد و دوباره ذیل قانون قرار گرفت. وزارتخانه‌ای که تا دیروز در برابر سلبریتی‌ها آسیب‌پذیر بود امروز دوباره تصمیم‌گیر اصلی عرصه فرهنگ شده است. نظارت بر مجوزهای ارائه شده، محتوای جشنواره‌ها افزایش یافته است و بر خلاف نظر عده‌ای که معتقد بودند این رویکرد اقبال عمومی را کاهش می‌دهد، فضای‌تحریمی را هم شکسته است.

حال در چنین شرایطی یک جریان سیاسی مشخص در داخل کشور به دنبال اهدافی مشکوک، سعی دارد عملکرد قابل قبول نهادهای فرهنگی کشور را زیر سوال برده و بهانه‌های واهی و مسائل جزئی را دست‌مایه‌ای برای به چالش کشیدن مدیریت فرهنگی کشور قرار دهد. در تازه‌ترین این اقدام‌ها، رسانه‌های معاند سعی دارند با ایجاد حواشی، عدم برگزاری چند کنسرت که دلیل آن بروز نقص فنی در سالن وزارت کشور بوده است را فشار نهادهای حاکمیتی علیه جامعه هنری جلوه دهند!

از طرفی دیگر همزمان یک جریان خاص سیاسی در داخل کشور نیز با ایجاد حواشی و دو قطبی‌سازی، به دنبال لغو کنسرت‌ها است. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته متولیان فرهنگی کشور بستر مناسبی را برای فعالیت هنرمندان در تمامی زمینه‌ها فراهم کرده‌‌ و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کرده‌اند که مناسبات فرهنگی و هنری کشور به دور از حواشی برگزار شود.

بدیهی است افرادی که سعی دارند فضای کشور را افسرده و آشفته جلوه دهند، شادی مردم و حضور آنان در چنین رویدادهایی را برنتابند و نشاط جامعه را هدف قرار دهند. با این وجود اما مدیریت فرهنگی کشور طی ماه‌‌های اخیر توانسته است به خوبی در مقابل این دسیسه‌ها ایستادگی کند و با تدبیر و همدلی، فضای فرهنگی کشور را از حواشی دور نگه دارد.

در واقع همراهی مردم در کنار عملکرد مناسب نهادهای فرهنگی و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد توانسته است نقشه‌های معاندین نظام را نقش بر آب کند و مناسبات فرهنگی کشور را از گزند توطئه‌های دشمنان حفظ کند. مسئله‌ای که باعث عصبانیت جریان ضدانقلاب در خارج و داخل کشور شده است.

ارسال دیدگاه