امروز : سه شنبه 17 اکتبر 2023
تاریخ : 2023/10/17 - 15:08 ذخیره فایل ارسال به دوستان

 ریشه‌ی حسادت مخرب رسانه ای

 ریشه‌ی حسادت مخرب رسانه ای کمبود اعتماد به نفس و داشتن شخصیتی متزلزل که همیشه خود کم‌بینی داشته و در مقایسه با دیگران خود را حقیر می‌بیند، دلیل اصلی پیدایش حسادت مخرب است. به این صورت که هر گونه مقایسه‌ای باعث شدت پیدا کردن حس حقارتی می‌شود که مدت‌ها قبل از مقایسه در آن شخص […]

 ریشه‌ی حسادت مخرب رسانه ای

کمبود اعتماد به نفس و داشتن شخصیتی متزلزل که همیشه خود کم‌بینی داشته و در مقایسه با دیگران خود را حقیر می‌بیند، دلیل اصلی پیدایش حسادت مخرب است. به این صورت که هر گونه مقایسه‌ای باعث شدت پیدا کردن حس حقارتی می‌شود که مدت‌ها قبل از مقایسه در آن شخص وجود داشته است. وجود زمینه‌ی قبلی برای احساس خود کم‌بینی، به سرعت باعث ایجاد حس حسادت مخرب نسبت به دیگران می‌شود. دلیل آن هم این است که داشته‌ها، ویژگی‌ها و یا رفتارهای دیگران به سرعت کمبودهای شخص را به او یادآوری می‌کنند.
علی‌رغم این‌که ممکن است تلاش کنیم تا حس کمبودمان را سرکوب کنیم، این گونه احساسات در هنگام مقایسه شدت پیدا می‌کنند. حس پایین‌تر از دیگران بودن، ممکن است در حالت آگاهی کامل یا در ضمیر ناخودآگاه شخص اتفاق بیافتد.
احتمال تجربه‌ی حسادت، هنگام مقایسه‌ی خودمان با افرادی که هم‌سن و هم‌جنس ما هستند، از یک طبقه‌ی اجتماعی بوده یا میزان تحصیلات مشابهی با ما دارند، بیشتر است. برای مثال، یکی از مطالعات روی این موضوع تأکید دارد که جوانان به نسبت میان‌سالان هم حسادت بیشتری دارند و هم در زمینه‌های بیشتری حسادت خود را بروز می‌دهند. به نوعی انگار ما بیشتر نگران جایگاهمان در میان «هم‌گروهی»هایمان هستیم تا اینکه بخواهیم نگران اعضای گروه دیگری باشیم. به عنوان یک فرد اول دبیرستانی، ممکن است ما بیشتر به فکر جایگاهمان میان اول دبیرستانی‌های دیگر باشیم تا بین پیش‌‌دانشگاهی‌ها. به عنوان یک دهه هشتادی، احتمال این‌که خودمان را با بچه‌های دهه هشتادی دیگری مقایسه کنیم بیشتر است تا با افراد دهه شصتی.

ارسال دیدگاه