امروز : شنبه 25 فوریه 2017
تاریخ : 2017/02/25 - 10:46 ذخیره فایل ارسال به دوستان

پاسخ پنج سوال شرعی

هرهفته استفتائات جدید مراجع تقلید را در سایت رسمی خبری جوان فردا ملاحظه فرمائید .کارشناسان سایت جوان فردا در پاسخگوئی سوالات شرعی واجتماعی شمادر ۲۴ ساعت درخدمت شماست. تلفن تماس :۰۹۱۴۸۰۲۹۱۹۹

پایگاه خبری جوان فردا

هرهفته استفتائات جدید مراجع تقلید را   در سایت رسمی خبری جوان فردا ملاحظه فرمائید .کارشناسان سایت  جوان فردا در پاسخگوئی سوالات شرعی واجتماعی شمادر ۲۴ ساعت درخدمت شماست. تلفن تماس :۰۹۱۴۸۰۲۹۱۹۹

سؤال: تعیین ابتدای سال برای پرداخت خمس چگونه است؟

جواب: شروع سال خمسی نیاز به تعیین از سوی خود مکلف ندارد، بلکه خود بخود بر اساس چگونگی حصول درآمد سالانه متعیّن می شود. بنا بر این ابتدای سال خمسی امثال کارگران و کارمندان از اولین روز امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی است، و سال خمسی تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسی امثال کشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزی سال شروع می شود.

سؤال: تقلّب و دروغ و فریب در معامله با غیر مسلمانان برای دستیابی به فائده مالی یا علمی بیشتر (در صورتی که متوجه نباشند) چه حکمی دارد؟

جواب: دروغ و فریب و تقلّب در معاملات جایز نیست، هرچند طرف مقابل غیرمسلمان باشد.

تراشیدن سبیل

سؤال: تراشیدن سبیل چه حکمی دارد؟ و آیا می‌توان آن را خیلی بلند کرد؟

ج. تراشیدن سبیل و باقی گذاشتن و بلند نمودن آن فی نفسه اشکال ندارد؛ بله، بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند، مکروه است.

ملاک معامله ربوی

سؤال: ملاک معامله ربوی چیست؟ آیا این سخن که ربا فقط در قرض محقق می شود نه در موارد دیگر، صحیح است؟

جواب: ربا در معامله هم محقق می شود همان‌گونه که در قرض ممکن است تحقّق پیدا کند و ربای در معامله عبارت است از فروش کالایی که مکیل و موزون باشد در برابر کالای همجنس آن به مقدار زیادتر.

تفاوت وضوی زن و مرد

سؤال: لطفاً تفاوت وضوی زن و مرد را بیان فرمایید.

ج. بین زن و مرد در افعال و کیفیت وضو فرقی نیست، جز این‌که برای مردها مستحبّ است که هنگام شستن آرنج از قسمت بیرونی آن شروع کنند و زن‌ها از قسمت داخلی آن.

ارسال دیدگاه