امروز : یکشنبه 2 جولای 2017
تاریخ : 2017/07/02 - 12:16 ذخیره فایل ارسال به دوستان

فلسفه بافی یا خیانت در کیسه های آرد یارانه ای ‼️

آیا کسر وزن آردها وخوردن حق نانوا فلسفه بافی است یا حرام بافی ؟ قضاوت با خود شماست.با این خوردنها سیر نمی شوید.

فلسفه بافی یا خیانت در کیسه های آرد یارانه ای ‼️

? طلَبُ الحَلالُ جِهادٌ?

به دنبال روزی حلال رفتن ،جهاد درراه خداست.

همه میدانند نانوایان شب روز کار می کنند تا بتوانند یک لقمه حلال برای خود وبه اهل خانواده خود بدست آورند .نانوایان شب وروز بیدارند .هرکس باین صنف خیانت کند عذاب الهی آنرا روزی خواهد یافت.

ولی بعضی دستهای پنهان با خیانت های خود مانع از این امر میشوند و میخواهند نانوایان را به روش خود تربیت کنند. غافل از اینکه هرچه می کشیم وهرچه به سرمان می آید،ازنافرمانی خداست وهمه ریشه در عدم رعایت حلال وحرام خدا دارد.

اخیرا پایگاه خبری جوان فردا درمورد کیفیت آرد یارانه ای برای نانوایان یک مطلبی انتشار داد .این مطلب دل یکی از کارمندان جزء یک کارخانه آرد را به درد آورده است. وبدون توجه به کیفیت خبر که از کیفیت آرد خبر داده بود خبرفوق را بعنو ان فلسفه بافی انگاشته است.

اگر این سرور بزرگوار اهل فن در آن صنف بود با حفظ ادب میتوانست جویای علت انتشار این مطلب با شد .ولی متاسفانه عجله نموده با نوشتن این مطلب ،خبر انتشار یافته را تایید نموده است . دست به نوشتن چنین مطلباشاره به صحت خبر است.

ولی اخیرا با تایید مراجع قانونی وموثق کم وزن بودن کیسه های آرد نشان از چه خواهد بود خدا میداند؟

آیا این کم وزن بودن کیسه های آرد را فلسفه بافی خواهند نامید یا خیانت بافی ویا سرقت بافی ؟

باید گفت ،بحث رعایت اخلاقیات در فرایندهای تولیدی به بررسی میزان رعایت ابعاد و مسائل اخلاقی در سیستم‌های تولیدی می‌پردازد. به عبارت دیگر، در سیستم‌های تولیدی، علاوه بر توجه به بهبود بهره وری، عملکرد آنها در زمینه رعایت اخلاقیات نیز از موضوعات با اهمیت می‌باشد.

حق بنیادی مصرف‌کننده عبارت‌است از: حق حمایت از بهداشت، سلامت و ایمنی، حق حمایت از منافع مالی، حق حمایت از منافع حقوقی، حق حمایت از نمایندگی در مشارکت و حق اطلاعات و آموزش ،دفاع از حقوق خود در مورد کیفیت ووزن کالا.باید درمورد کاهندگان اجناس گفت .

«الْمُطَفِّفِینَ»: کاهندگان. کسانی که به هنگام کشیدن و پیمودن و مترکردن اشیاء و اجناس دزدی کنند. بدین معنی که اگر به دیگران جنس می‌فروشند از آن بکاهند، و اگر جنس می‌خرند بر آن بیفزایند. در هر صورت یا از آن کالا می‌کاهند و یا از بها.

– کم فروشى، گناهى بزرگ است و کم فروشان به عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (ویل للمطفّفین) «طفیف» و«قلیل»، به یک معنا است. تطفیف کاستنى است که انجام دهنده آن در پیمانه کردن و وزن کردن خیانت کند و «ویل» در اصل به معناى عذاب و هلاکت است. (لسان العرب)

۲ – جهنم، جایگاه کم فروشان است. (ویل للمطفّفین) «ویل» را برخى به معناى دره اى خاص در جهنم، یا یکى از درهاى آن دانسته اند. (لسان العرب).

۳ – انذار و هشدار به عذاب، روشى قرآنى در اصلاح روابط اقتصادى مردم (ویل للمطفّفین)

۴ – رواج کم فروشى در میان عصر بعثت (ویل للمطفّفین)

  

روایات و احادیث

۵ – «عن أبى جعفر(ع) [فى قوله تعالى «ویل للمطففین»] قال: نزلت على نبىّ اللّه(ص) حین قدم المدینه و هم یومئذ اسوأ الناس کیلاً فأحسنوا الکیل;[۱] از امام باقر(ع) [درباره قول خداى تعالى «ویل للمطففین»] روایت شده است که فرمود: هنگامى که پیامبر خدا(ص) وارد مدینه شد، این آیه بر آن حضرت نازل گشت; در حالى که در آن زمان مردم مدینه در پیمانه کردن از همه بدتر بودند (یعنى در وزن اجناس خیانت مى نمودند) و پس از نزول این آیه، پیمانه کردن را نیکو انجام دادند»

حال بخود آئیم تا در اعمالمان دقت کنیم.

قال رسو الله ع(اِنَّ الله یُحِبُ ان یَری عَبدَهُ تَعِباً فی طَلَبِ الحَلال)

خداوند دوست دارد که بنده اش را در جستجوی روزی حلال خسته ببیند.

دراین مورد آوردن نظرات کاربران در مورد کم بودن وزن کیسه های آرد دردنیا مجازی خالی از فیض نخواهد بود.

سلام وقت بخیر
آیا کسر وزن آردها وخوردن حق نانوا فلسفه بافی است یا حرام بافی ؟ قضاوت با خود شماست.با این خوردنها سیر نمی شوید.

آیا تحویل آرد درهر کیسه ۱/۵ کیلو کسری فلسفه بافی است یا حرام بافی ؟
خواهشاً خودتان قضاوت کنید ضمن اینکه با این کم فروشی ها سیر نخواهید شد. انشاالله خدا سیرتان کند‌

ارسال دیدگاه