امروز : شنبه 15 جولای 2017
تاریخ : 2017/07/15 - 15:27 ذخیره فایل ارسال به دوستان

همایش تبدیل منابع به منافع وفرصتها به ظرفیتها با جمع آوری آبهای سطحی مرندبرگزار میشود

دکتر علی رضائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرند وعضو کارگروه اقتصاد دانش بنیان مرند در نشستی با مدیر مسئول پایگاه خبری جوان فردا گفت با توجه به تلاشهای فرماندارمرند درامر اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه آزاد اسلامی مرند در امر تبدیل منابع به منافع وتبدیل فرصتها به ظرفیتها درجمع آوری آبهای سطحی آمادگی دارد تا با برگزاری همایشی تحت عنوان تجلیل از نخبگان مرندی ونقش نخبگان درتوسعه پایدارشهرستان مرند بتواند با توجه به پتانسیلهای موجود درتوسعه پایدار مرند قدم بردارد.

نشست مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیل جوان فردا با دکترعلی رضائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی وعضو کارگروه اقتصاد دانش بنیان مرند

دکتر علی رضائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرند وعضو کارگروه اقتصاد دانش بنیان مرند در نشستی با مدیر مسئول پایگاه خبری جوان فردا گفت با توجه به تلاشهای فرماندارمرند درامر اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه آزاد اسلامی مرند در امر تبدیل منابع به منافع وتبدیل فرصتها به ظرفیتها درجمع آوری آبهای سطحی آمادگی دارد تا با برگزاری همایشی تحت عنوان تجلیل از نخبگان مرندی ونقش نخبگان درتوسعه پایدارشهرستان مرند بتواند با توجه به پتانسیلهای موجود درتوسعه پایدار مرند قدم بردارد.
دکتر رضائی گفت با توجه باینکه آب هر منطقه آبروی آن منطقه است باید مسئولین ودانشگاهیان دراین امر دست بکار شوند وی اضافه کرد.
همچنانکه شدیداً اعتقاد داریم هیچ کاری در دنیا بدون حکمت نیست، معمولاً فعالیت‌ها وتلاشهای زندگی روزانه مان را هم براساس تفکرو تدبر و حکمت انجام می‌دهیم .
حتما در زندگی و اطراف خود برنامه‌ریزی برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند را دیده‌ایم. یکی از این برنامه‌ها، جمع‌آوری آب‌های سطحی سرگردان در شهر است که با هدف جلوگیری از وقوع سیل و آسیب دیدن شهر اتفاق می‌افتد.
شهر تنها یک محیط برای عمران و آبادانی نیست. برای شهروندانش هم همیشه بهترین و امن‌ترین محیط برای زندگی تلقی نمی‌شود. محدوده‌ای که از نگاه جامعه، شهر خطاب می‌شود، دارای تحولات، شرایط، امکانات و البته دغدغه‌هایی نگران کننده ای است.
اگر شهر را در مقام مثال، یک موجود فرض کنیم، دغدغه‌های این موجود و بیماری‌های احتمالی که با آن روبه‌رو می‌شود باید به طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرد و برای نرسیدن به مرحله درمان، انواع پیشگیری‌ها درباره‌اش اجرا شود.
براساس نظر کارشناسان، یکی از مهم‌ترین نیاز‌های یک شهر توجه اساسی و پیگیری موجدانه به مباحث زیست‌محیطی است.
موضوعات زیست‌محیطی‌ همانند همان دغدغه‌ها و بیماری‌های احتمالی است که باید برای روبه‌رو نشدن با آن، تلاش کنیم. یعنی شهر روزی به عنوان موجود، بیمار معرفی می‌شود که مسایل زیست‌محیطی‌اش رعایت نشده باشد.
از این لحاظ توجه فرآیندی، منسجم و یکپارچه به محیط‌زیست نه تنها امری مطلوب است، بلکه در معنایی وسیع، یک الزام و ضرورت به حساب می‌آید. از انواع این مشکلات شایدو باید به اتفاق طبیعی که در بین مردم به بلا معروف است، اشاره کنیم. اتفاقی به نام سیل و احتمال وقوع آن در شهر اگر مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، راه‌های مقابله با مشکلات پیش روی ما خواهد بود. بلایی طبیعی که در صورت پیشگیری نکردن از وقوع آن به بیماری مرگباری برای شهر بدل می‌شود.
به همین لحاظ ایجاد و توسعه روزافزون سامانه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مرند به‌عنوان یکی از ارکان اصلی، جزو لاینفک و در توسعه اثربخش شهری و از شاخص‌های مهم است.
امروزه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهرها و مدیریت و کنترل آن‌ها افزون بر جنبه‌های تخصصی و رویکرد‌های اجتماعی، معیار قضاوت و نمادی از عملکرد سازما‌ن‌های مرتبط و متولی است چرا که آب و مدیریت آن همواره با حساسیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و بهداشتی مواجه بوده و تغییر در فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها، انتظارها و موقعیت‌ها، ادامه‌ بقا، رشد و توسعه سامانه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهرستان مرند و مدیریت و کنترل آن را نیازمند تحول می‌سازد.
این تغییر‌ها در ارکان، نگرش‌ها و انتظارها از جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر مرند به حدی فاحش است که از یک سو تعریف هویت نوین برای متولی آن و لحاظ الزام‌های ویژه برای فرآیند عملیات با به‌کارگیری رویکردها، ایده‌ها، شاخص‌های جدید درخصوص کاربری آب‌های سطحی اجتناب‌ناپذیر است و از سوی دیگر لزوم برخورد تخصصی و سختگیرانه با مدیریت آن را بیش از پیش نمایان ساخته است،
چراکه صرف‌نظر از اهمیت سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی آن، محوریت آب در توسعه پایدار شهرها، نقش‌های مهم دیگری هم برای آن تحمیل می‌کند. چرا که طبق گزارش سازمان ملل متحد ۹۰ درصد افرادی که در خلال سال‌های۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ در دنیا بر اثر سوانح طبیعی جان سپرده‌اند، علت فوت‌شان سوانح آب بوده است.
جهت غلبه بر مسایل ویژه و چالش‌های بخش آب سطحی در مرند نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مرتبط(خصوصا سامانه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی) و ارتقای مدیریت و منابع آب موجود هستیم.
متناسب با حساسیت‌های موجود در زمینه مدیریت آب، رویکرد دولت‌ها درخصوص مدیریت یکپارچه آب و کنترل سامانه‌های مرتبط و تلاش‌های بین‌المللی در مورد مدیریت منابع آب در اوایل دهه۱۹۷۰ میلادی با مطرح شدن و پیدایش عبارت توسعه پایدار در ادبیات توسعه جهانی وارد مرحله جدیدی شده و پیچیدگی ابعاد و چالش‌های مختلف آن با توجه به حجم ثابت آب از یک‌سو و کاهش سریع سرانه از سوی دیگر افزایش یافته است.
از این‌رو توجه گسترده و فراگیر به این ماده حیاتی و بی‌بدیل بیش از پیش جلب شده و برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه و بهره‌برداری همه‌جانبه از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی صورت گرفته و متعاقب آن فعالیت‌های دامنه‌داری به اجرا درآمده و یا در حال اجراست که کشور ما و به تبع آن آبهای شهرمرند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.
از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌توان به تدوین راهبردها، قوانین و استاندارد‌های مرتبط، توجه به ارزش اقتصادی، امنیتی، سیاسی و زیست‌شناختی آب در تخصیص، استحصال، عرضه، نگهداری، مصرف و هم‌چنین افزایش بهره‌وری در فرآیند مطالعات، طراحی و اجرای سامانه‌های مرتبط اشاره کرد.
حال از آن‌جایی‌که در سالیان گذشته از یک‌سو تمامی ‌فعالیت‌های صورت‌گرفته و سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده در بخش‌های مختلف مدیریت آب کشور و هم‌چنین بنیان‌های فکری و فرهنگی مرتبط با این امر متکی بر نگرش توسعه سازه‌ای بوده و از سوی دیگر ضعف یا نبود آیین‌نامه‌های اجرایی برای عملیاتی کردن قوانین مصوب و پایین بودن بهره‌وری آب کشور ازجمله مهم‌ترین چالش‌های بخش آب کشور بوده است، با تبدیل منابع به منافع و فرصت‌ها به ظرفیت با رویکرد مدیریت، مهندسی دوباره، روش‌شناسی ارزش با استفاده از فرآیند جمع‌آوری مجدد اطلاعات، تحلیل کارکرد، خلاقیت، بررسی و قضاوت، توسعه پیشنهادات و ارایه گزینه‌های بهینه اجرا و ممیزی براساس خردجمعی، هم‌افزایی حاصل از همفکری و کار گروهی، ایجاد ارتباط و درک متقابل بین عوامل موثر و ذی‌نفع، انباشت و تحصیل انبوهی از تجربیات، ترویج کار گروهی اقتصاد دانش بنیان ، قبول روش تحلیل براساس معیار‌های استاندارد و… محسوس بوده است،
بنابراین جهت رفع خلاء‌های موجود در زمینه مطالعه و احداث سامانه‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مرند سعی شود از آخرین تکنولوژی‌های سازگار با محیط‌زیست در فرآیند، طراحی و اجرای جمع آوری آب های سطحی استفاده شود با اهداف توسعه پایدار، آمایش سرزمین و جنبه‌های زیست‌محیطی و اصلی‌ترین هدف اهتمام به توسعه غیر‌سازه‌ای باشد.
دکتر رضائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرند وعضو کارگروه اقتصاد دانش بنیان مرند که عامل اصلی این مطلب بود درمورد مهار آبهای سطحی در دو رودخانه مرند گفت با یک هزینه کوچک میتوان منابع را به منافع وفرصتهارا به ظرفیتها تبدیل نمود.
برای نمونه دکتر رضائی اشاره به آب رودخانه که مشهور به رود فلک وملایوسف نمود وگفت میتوان بایک چاه کوچک آب های سرگران را درتمام فصول سال جمع کرد واز آب های سرگردان میتوان خیلی کارهای تفریحی واقتصادی وزیباسازی شهر استفاده نمود.
دکتررضائی عضو کارگروه اقتصاد دانش بنیان مرند گفت می توان با ذخیره کرده آبهای سرگردان مرند در کشاورزی وایجاد فضاهای سبز ودر معتدل نمودن هوای شهر استفاده کرد.
رضائی افزود صدای جریان آب که زلال است از نظر روانی تسکین وآرام بخش است.وی به نوع ذخیره کردن آبهای سرگردان مرند اشاره نمود وگفت درانتهای محل ذخیره با شبکه گذاشتن تمام زباله هایی که آب با خود می آورد را جمع می نماید ونیروی انسانی یا دستگاههای مربوطه بجای اینکه تمام سطح رودخانه را تمیز بکنند فقط شبکه را تمیز خواهند نمود .واز آب ذخیره شده درتمام موارد از قبیل فضای سبز در کنار رودخانه ها یا در سطح شهر استفاده نمود.
دکتر رضائی افزود جریان انداختن آب جارى از رودخانه هاى موجود روزانه چند ساعت با ایجاد چاه ومخزن ذخیره درمبدا زیبایى براى شهر جذبه براى مردم خواهد داشت.
نظر مدیر مسئول پایگاه خبری جوان فردا
با یکی از آشنایان صحبت می کردم گفت اگر در کنار تپه شهدا که آب جاری است این ذخیره آب درآنجاهم انجام گیرد وبا یک دینام آب را تحت عنوان آبشار به بالای تپه ببرند علاوه براینکه تپه شهدا سرسبز خواهد شد یک محل توریستی هم خواهدبود.
همشهری بزرگوار این پیشنهادرا هم درمورد کوه سنگ بوران داد گفت میتوان از آبهای سرگرد ان رود زیلبیر این کاررا انجام داد اگر در جنوب وشمال مرند این دو اتفاق بیفتد قطعا مرند جایگاه اولیه خودرا خواهد یافت .وی اضافه کرداین دوطرح اشتغالزائی را هم بدنیال دارد.
از کلیه علاقمندان به توسعه شهرستان مرند می خواهیم کلیه طرحهای خودرا بانام خود دراختیار کارگروه اقتصاد دانش بنیان قرار دهند تا بعداز تصویب دراجرای آن با توجه به حمایتهای نماینده عالی دولت درمنطقه ومسئولین اجرائی اقدام نمایند.

 

ارسال دیدگاه